tiistai 4. toukokuuta 2010

Hikiset puurtajat ja iloiset antajat

"Palvelkaa Herraa iloiten" sanotaan Jumalanpalveluksen lopuksi. Kerran eräs kihlapari kysyi, mitä se tarkoittaa. Jouduin oikein miettimään asiaa. Asiaa pähkäillessäni ymmärsin uudella tavalla, että kaikki hyvät teot tehdään aina vapaaehtoisesti. Pakollisesta tekemisestä puuttuu ilo, sillä sen motiivina ei ole rakkaus.

Tämä johti kuitenkin mutkikkaaseen pohdiskeluun itseni kaltaisen "leipäpapin" ammatti-identiteetistä ja työnteon etiikasta yleisesti. Vapaaehtoisuus tuntuu sotivan sitä vastaan, mitä me suomalaiset nimitämme luterilaiseksi työmoraaliksi. Meille on opetettu syntiinlankeemuskertomuksen synkkä viesti: "otsasi hiessä sinun pitää leipäsi syömän" ja Paavalin ankara sana seurakunnan loisille: "joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä". Tämä pakkotyön teologia ymmärretään yleensä niin, että mitä rankemmalta työ tuntuu, sitä hyödyllisempää se on. Tämä selittää miksi lietsomme masokistisesti maanantai-aamujen ankeutta ja kerromme mielellämme lähimmäisillemme miten kiireisiä ja ylityöllistettyjä olemme, uskoen siten saavamme arvostusta osaksemme. Tiedostamattamme yritämme lunastaa paikkaamme maailmassa suorittamisen kautta.

Hikisiä puurtajia yhtäältä arvostetaankin, mutta toisaalta vastentahtoinen työnteko on ristiriidassa länsimaisen elämänihanteen kanssa. Lissabonin sopimuksen myötä Suomi hyväksyi viime marraskuusa EU:n perusoikeussopimuksen, jossa todetaan, ettei kenelläkään saa teettää "pakkotyötä tai muuta pakollista työtä". Kun toisaalta myös perustoimeentuloa pidetään kansalaisoikeutena, ollaan uudenlaisessa tilanteessa, jossa työ ja toimeentulo on lainsäädännöllisesti erotettu toisistaan.

Mitä kristityn tulisi tästä ajatella? asia voidaan toki kuitata sillä, että maallistunut, hedonistinen Eurooppamme on etääntynyt luterilaisilta juuriltaan. EU:n perusoikeussopimuksen taustalla voi kuitenkin nähdä myös raamatullisen periaatteen: Herraa - ja "herroja", toisin sanoen yhteiskuntaa - tulee palvella iloiten ja vapaaehtoisesti, ei pakosta.

Vapaaehtoistyöllä tarkoitetaan yleensä palkatonta työtä. Pappi ei siis ole vapaaehtoistyöntekijä, koska saa palkan työstään. Myöskään virkamies, kansanedustaja tai palvelualan työntekijä ei ole vapaaehtoinen. Käytännössä tämän terminologian käyttö on johtanut siihen, että palkkatyö tehdään yleensä puolisydämisesti, kärsimättömästi vapaapäiviä odotellen. Luterilainen työmoraali on tällöin kääntynyt päälaelleen, sillä Lutherin alkuperäinen idea oli, että jokainen ammatinharjoittaja tekisi työtään "niin kuin Herralle" - siis iloiten. Erityisen traagista tämä on hengellisen viranhoidon kannalta.

Pakkotyöajattelu on ehkä myös syynä siihen, että yhteiskuntaa syytetään milloin mistäkin epäkohdasta. Otetaan esimerkki. Vanhukset tarvitsevat huolenpitoa. Kun juuri kukaan ei tee sitä vapaaehtoisesti ja iloiten, säädetään laki, että vanhuksista pitää huolehtia, ja kuvitellaan, että yhteiskunta jotenkin "hoitaa asian". Unohdetaan, että edelleen tarvitaan ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti hakeutuvat juuri vanhustenhoitotyöhön. Se, että he saavat siitä palkan, ei tarkoita, että ihmisiä voitaisiin pakottaa siihen.

Tämä seikka tuli hyvin esille muutaman vuoden takaisen sairaanhoitajalakon yhteydessä: kun hoitajat osoittautuivat tavallisiksi ihmisiksi, jotka eivät tee työtään konemaisesti olosuhteista riippumatta, alettiin paniikinomaisesti puuhata lakia, joka pakottaisi heidät töihin ja estäisi lakkoilun. Mutta historia osoittaa, ettei mikään yhteiskunta ole pysynyt pystyssä pakolla. Ne valtakunnat, joissa pakkokeinoja on käytetty eniten, ovat tulleet suurimmalla rytinällä alas. Työhön pakotettu ihminen kapinoi heti tilaisuuden tullen, ihmisluonto on sellainen.

Mutta miten palkansaaja voisi tehdä työtään iloiten? Miten voisi kokea tekevänsä jotain vapaaehtoista silloinkin, kun saa työstään palkan? Lissabonin sopimus ei sinänsä paljon auta, vaan tarvitaan asennemuutosta, "iloiten palvelemisen" teologiaa.

Jumalan valtakunta ei tunne pakkoa, vaan perustuu vapaaehtoisuuteen. Jumala tarjoaa ihmiselle mahdollisuutta hyvään elämään Jeesuksen yhteydessä, ja siihen kuuluu sekä Jumalan että lähimmäisen palveleminen. Ihminen voi joko hylätä tai hyväksyä tarjouksen. Mutta hyväksyessään Jeesuksen elämänsä Herraksi ihminen samalla sitoutuu palvelemaan, aivan niin kuin palkansaaja sitoutuu vapaaehtoisesti valitsemaansa ammattiin työsopimuksen myötä. Jos työ on palkitsevaa, siihen sitoutuminen lisääntyy ajan myötä, samoin ilo sen tekemisestä. Tämä koskee myös uskoa: kun huomaan Jeesuksen sitoutuneen auttamaan minua elämän matkalla, haluan myös palvella häntä iloiten.

---

Vapaaehtoistyöstä puheen ollen mainittakoon, että Suomessa on jo usealla paikkakunnalla käytössä vapaaehtoistyön verkkopalvelu Suurella sydämellä (www.suurellasydamella.fi), joka rantautuu syksyllä myös Turkuun. Sen kautta on entistä helpompi rekrytoida vapaaehtoistyöntekijöitä mitä erilaisimpiin tehtäviin seurakunnassa. Ehkä sinäkin voit sen kautta löytää tavan antaa aikaasi ja panostasi lähimmäisille, Paavalin ohjeen mukaisesti: "Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa." (2 Kor 9:7)

3 kommenttia:

  1. On tosiaan sääli tavata niin usein ja monissa yhteyksissä työhönsä leipääntyneitä virkamiehiä. Erityisen pahalta tämä kuitenkin tuntuu seurakunnassa, jonne ihmiset tulevat kokemaan yhteyttä ja iloa, virkistäytymään.
    Vain puoliksi läsnä oleva ja kelloa vilkuileva kirkon palvelija vie fiilikset.
    Siinä itse tuntee helposti olevansa vaivaksi, ja saattaa jäädä yhä useampi seurakunnan tapaaminen väliin kun ei innosta lisätä kenenkään taakkaa.
    Toivottavasti vapaaehtoistyö tuo ratkaisuja ja keventää ainakin kirkossa toimihenkilöiden kuormaa.
    Mielummin tulisin ainakin itse tapaamisen jota vetäisi innostunut ja asiaan vihkiytynyt vapaaehtoistyöntekijä kuin lopen uupunut ja kaulustaankin kalpeampi pastori.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista, Rauha. Ymmärrän tuon mitä kerrot, itsellänikin on siitä kokemusta siltä ajalta kun olin itse maallikko. Silloin ajattelin monesti että "jos itse olisin pappi, niin...." ja nyt on aika lunastaa nämä itselle tehdyt lupaukset. :)

    Tiedoksi: Blogikirjoitukseni löytyy myös Aamulehden blogista omalla nimelläni (viimeistä kappaletta lukuunottamatta), siellä on lisää kommentteja.

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoista keskustelua Aamulehdessäkin, http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/luterilainen-tyoemoraali-ja

    Uskon, etteivät papit ole mitenkään erityisasemassa, mitä tulee virkahenkilöiden laitostumiseen ja väsähtäneisyyteen. Luulen, että kaikissa ammateissa on sama ongelma. Siksi esim. urheiluvalmentaja ei yleensä "viihdy" kolmea vuotta kauemmin samassa seurassa.

    Byrokratia ja rutiinit, niin tärkeitä asioita kuin ne ovatkin, tekevät väistämättä ihmisestä suorittajan. En näe vapaaehtoisuudessa - jos se tarkoittaa palkatonta tekemistä - ratkaisua tähän ongelmaan. Vapaaehtoiset eivät yleensä jaksa edes yhtä kauaa samassa paikassa kuin valmentajat - ainakaan jos mitataan miestyötunneilla.

    Papit ovat virkamiehiä, joten heillä on virkamiesten ongelmat. He tarvitsevat vaihtelevuutta työhönsä.

    P.S. Vaihtelevuudesta tullaan seuraavaan ongelmaan: ihminen haluaa urautua. Se on turvallista ja joskus helppoakin.

    VastaaPoista